
 

Cry Wolf: Time Magazine and the Cyberporn Story  
KARON REINBOTH SPECKMAN  
Truman State University, Kirksville, Missouri  

A July 1995 Time magazine cover story entitled “On Screen Near You: Cyberporn” 
claimed pornography on the Internet was “popular, pervasive and surprisingly perverse.” 
The magazine based its story on a study by “a research team” who “conducted an 
exhaustive study of online porn.”  

The article in Time claimed that on Usenet newsgroups where digitized images are 
stored, 83.5 percent of the pictures are pornographic. The finding alarmed both computer 
free speech defenders and government censorship advocates. What Time didn’t tell its 
readers was that the “research team” was one person—a Carnegie-Mellon University 
undergraduate named Martin Rimm—and that Rimm had struck an agreement with Time 
that no outside experts could review the study because Rimm had an exclusive agreement 
for full publication with Georgetown Law Journal.  

Adding to the cover story’s alarmist tone was Time’s cover showing a young child 
staring wide-eyed with gaping mouth into a computer screen. The most sensationalist 
artwork was reserved for the inside—a full-page photo-illustration of a naked man 
“mating” with a computer. Another full page contained a drawing of a computer screen 
with a lollipop beckoning a small child and a sinister person standing behind the computer.  

Critics reacted swiftly to the story and the “exhaustive” study on which it was based. 
They said Time author Philip Elmer-DeWitt interpreted the study incorrectly and violated 
many rules of journalism. Some of the criticisms from Donna Hoffman and Thomas Novak, 
Vanderbilt management professors and experts in surveying Net usage, were:  

1. Time said, “There’s an awful lot of porn online.” But Time neglected to say that much of 
Rimm’s study was of files on exclusively adult bulletin board services (BBS), most not 
connected to the Internet.  

2. Time said that “917,410 sexually explicit pictures, descriptions, short stories, and film 
clips” were “surveyed.” Yet those files were from adult-oriented BBSs, not Usenet or the 
Internet. Plus all text and audio files were deleted from analysis leaving only the actual 
number of descriptions of images studied to be 292,114. Rimm downloaded 3,254 
available images but only analyzed 2,830 images due to technical difficulties.  

Hoffman and Novak also noted that while 917,410 pornographic files were found on 
adult BBSs, only 2,830 potentially pornographic images were found over a four-month 
period on the Usenet. Out of the 11,576 World Wide Web sites examined in December 
1994, only nine Web sites (eight one-hundredths of one percent) contained material 
that could be classified as R- or X-rated adult visual material. Time’s statement that 
there is an “awful lot of porn online” was labeled by Hoffman and Novak as “blatantly 
misleading and irresponsible.”  

3. Time said that 83.5 percent of images in Usenet groups were pornographic. What Rimm 
actually said was, “Among the pornographic newsgroups, 4,206 images posts were 
counted or 83.5 percent of the total posts.” Still Rimm did not provide a listing of the 
names of the groups so these could not be verified.  



4. Time said, “There is some evidence that . . . the 1.1 percent . . . women (on BBSs) are paid 
to hang out on the chat rooms and bulletin boards to make the patrons feel more 
comfortable.” Rimm provided no evidence for that claim.  

5. Time said the images appeared on a “public network accessible to men, women, and 
children.” Rimm provided no evidence of how much material from the adult BBSs 
makes its way to the Internet.  

6. Time said, “Only about 3 percent of all the messages on the Usenet newsgroups 
[represent pornographic images], while the Usenet itself represents 11.5 percent of the 
traffic on the Internet.” Time did not take _the interpretation to its logical conclusion 
that less than half of 1 percent _(3 percent of 11 percent) of the messages on the 
Internet are associated with newsgroups containing pornographic imagery. Much of the 
material in the newsgroups is text files only with comments by Usenet readers. 

7. Time said, “The Carnegie-Mellon report will affect . . . the cyberporn debate” and 
“conservatives . . . will find plenty” of “ammunition.” Yet, the report was not subjected to 
the rigors of peer review and was completed while the author was an electrical 
engineering undergraduate.  

Rimm began the study about pornography on BBSs in early 1994. During this time, he 
also wrote a paperback called Pornographer’s Handbook: How to Exploit Women, Dupe 
Men and Make Lots of Money. Rimm gave the software that he mentioned so prominently 
in his academic study to the BBS operators in exchange for their cooperation and files. It is 
doubtful that the operators knew that they were part of the study but instead believed they 
were receiving marketing help from Rimm.  

Eventually Rimm convinced Georgetown Law Journal to publish his study “Marketing 
Pornography on the Information Superhighway” and pitched the study as an exclusive 
cover story to Elmer-DeWitt. Rimm had secured a secret agreement that only editors 
directly involved in the publishing of the study could see it. Rimm effectively sidestepped 
any peer review — the usual operating procedure for scientific studies — by pitching to a 
student-published, non-peer-reviewed law journal, as most law reviews are.  

Rimm needed people to endorse his study to add credibility. His method for getting this 
support was telling people how his study matched their own agendas, said Mike Godwin, 
online counsel to the Electronic Frontier Foundation. Rimm also used the tactic of telling 
people his study matched their agendas when eliciting support from three law professors 
— Anne Branscomb, Catharine MacKinnon, and Carlin Meyer — who wrote commentaries 
to follow his article in the Georgetown Law Journal.  

In early June 1995, Rimm’s study arrived at Time. Elmer-DeWitt was busy editing 
another Time cover story, but four reporters helped him on the cyberporn story. One of the 
reporters talked to Vanderbilt’s Hoffman, who warned the reporter about the study’s flaws. 
Hoffman then e-mailed Elmer- DeWitt about her concerns. Even the top level of Time 
editors voiced concerns about the study, but Elmer- DeWitt was anxious for a scoop and 
ignored early warnings that the study was faulty to gain a coveted cover story and a 
promotion. He also was eagerly anticipating his vacation.  

HotWired writer Brock Meeks said, “At this point, [Elmer-DeWitt] has too much 
invested in the story. Somehow he ignores the lingering doubts and presses forward with 
the writing.” Perhaps Elmer-DeWitt believed his own press. Time’s president told readers 
in the July 3 “To the Readers” that “[Elmer-DeWitt] was unusually adept at cutting through 



the considerable hype and confusion that surround this baffling new medium. . . . it was 
Elmer-DeWitt’s reputation for clear and accurate discussion of complex topics that led an 
interdisciplinary group of researchers to offer their study of online pornography first to 
Time” (Long 1995, 4).  

Time then offered Ted Koppel and “Nightline” an exclusive to the story with another 
secret deal saying “Nightline” couldn’t give the study to anyone else for review. “Nightline” 
scheduled Ralph Reed of the Christian Coalition to appear on the show with Godwin 
(Godwin 1995). During the “Nightline” taping, Godwin told an ABC reporter that there were 
problems with the study.  

Meanwhile, not all was quiet on the Information Superhighway. The cover story became 
the focal point of a fiery discussion and attempt to uncover the truth on The Well, an online 
service used by leading journalists and media experts. On June 25, the message posted to 
the topic “Newsweeklies” on The Well was that the Time article was available on America 
Online.  

Other media outlets such as CNN, AP, and UPI reported on the study without checking 
the facts. Newsweek gave Rimm’s study one paragraph in its July 3 cyberporn study but 
said that Rimm concentrated mostly on adults-only bulletin boards. Using the Time story 
for support, Senator Grassley (R-Iowa), played to the June 26, 1995 C-Span camera: “. . . I 
have introduced S.892, entitled the Protection of Children from Computer Pornography Act 
of 1995 . . . Georgetown University Law School has released a remarkable study conducted 
by researchers at Carnegie-Mellon University. . . . I want to emphasize that this is Carnegie-
Mellon University. This is not a study done by some religious organization analyzing 
pornography that might be on computer networks. . . . the university surveyed 900,000 
computer images. Of these 900,000 images, 83.5 percent of all computerized photographs 
available on the Internet are pornographic.”  

David Kline, a business columnist for HotWired said, “[Time] failed to conduct 

journalistic due diligence on its cyberporn ‘exclusive.’ This is especially troubling given that 

Time surely knew its story would directly affect the prospects for pending legislation that 

could alter national policy regarding electronic free speech for decades to come” (Kline 

1995). 

 

Should Time have published this story in this form? Argue for and against using Potter’s 

Box. 


